torsdag 17 oktober 2013

Praktisk matematik

"Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt förhållningssätt i situationer där det finns behov av att göra överväganden om matematisk rimlighet."
Läroplan för grundsärskolan 2011, Skolverket, Matematik - ett av syftena
se mer info - www.skolverket.se     läroplan grundsärskolan

Utifrån ovanstående får de äldre eleverna arbeta praktiskt, först med att göra en rimlighetsbedömning, uppskatta ex - Hur långt och brett är klassrummet? Hur lång är du? Vilken omkrets har sandlådan?
Därefter diskuterar de hur de har kommit fram till sin rimlighetsbedömning och vilken enhet de ska förhålla sig till. Är det meter eller centimeter. Eleverna har även fått känna sig fram med kroppen som verktyg, hur måttar jag en meter, en decimeter och en centimeter.

Slutligen tar de fram ex en meterslinjalen och börjar mäta. Hur blev resultatet? Stämde det med den rimlighetsbedömningen de hade gjort innan?
 Evas superkoll visades idag för att eleverna ska få kännedom om hur måttenheterna uppstod och med inriktning på meter måttet innan de gick ut för att mäta sandlådan, för hur lång och bred är den, omkrets?



Hur lång är en meter egentligen??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar